Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2015

«Ναι» στο car pooling λένε οι φοιτητές της Θεσσαλονίκης



Υπέρ της δημιουργίας συστήματος συνεπιβατισμού (car pooling), που θα τους επιτρέπει να συνταξιδεύουν από και προς τον τόπο καταγωγής τους ή άλλους προορισμούς με ΙΧ, παρέα με συμφοιτητές τους ή μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, τάσσονται περίπου εννέα στους δέκα (ποσοστό της τάξης του 88%) σπουδαστές και φοιτητές του ΑΠΘ, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.

Στο παραπάνω συμπέρασμα κατέληξε έρευνα σε δείγμα 477 ατόμων από τα τρία ιδρύματα, που διενεργήθηκε μέσω ερωτηματολογίων στο πλαίσιο διπλωματικής εργασίας στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ των φοιτητριών Σοφίας Λιακοπούλου, Παναγιώτας Αβτζή και Μαρίας Μαυρομάτη-Κακανά.

Η εργασία τους, η οποία εκπονήθηκε υπό την επίβλεψη των καθηγητών Αριστοτέλη Νανιόπουλου και Ευάγγελου Γενίτσαρη, θα παρουσιαστεί μαζί με άλλες, στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργανώνει στις 17 Δεκεμβρίου, στο αμφιθέατρο της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του ΑΠΘ, η Επιτροπή Βιώσιμης Κινητικότητας και Προσβασιμότητας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).

Από την έρευνα προκύπτει ακόμη ότι το 56% των σπουδαστών και φοιτητών των τριών ιδρυμάτων μετακινείται από και προς τον τόπο καταγωγής του από μία φορά τον μήνα (ποσοστό 43%) μέχρι δύο-τρεις φορές εβδομαδιαίως (13%). Επίσης, περίπου το 60% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι ενδιαφέρονται για την περιβαλλοντική προστασία και άρα θα αντιμετώπιζαν θετικά το car-pooling ώς μέσο για τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την ενεργειακή κατανάλωση, πέραν του προφανούς οικονομικού οφέλους που έχει ο συνεπιβατισμός.

Ηλεκτρονικά "ραντεβού" για car-pooling


"Προτείναμε επίσης τη δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας με τον ενδεικτικό τίτλο car-pool together, μέσω της οποίας φοιτητές και άλλα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας μπορούν να βρουν άτομα με τα οποία θα συνταξιδέψουν. Επίσης, στην πλατφόρμα υπάρχει φόρμα υπολογισμού του κόστους μετακίνησης ανά χιλιόμετρο, αλλά και δυνατότητα αξιολόγησης των χρηστών από άτομα που έχουν ήδη συνταξιδέψει μαζί τους" εξήγησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Σοφία Λιακοπούλου, σύμφωνα με την οποία η πλατφόρμα εγγυάται και την ασφάλεια, αφού η σύνδεση θα γίνεται μέσω των πανεπιστημιακών e-mails των χρηστών, οι οποίοι θα λαμβάνουν ακολούθως και e-mail επιβεβαίωσης. Στο τεχνικό της "κομμάτι", η πλατφόρμα είναι έτοιμη και η ομάδα προτείνει στην εργασία της τρόπους χρηματοδότησής της, ώστε να εφαρμοστεί στην πράξη.

Αντίστοιχο σύστημα λειτουργεί στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, όπου τον Ιούνιο του 2011 ξεκίνησε η εφαρμογή "car pooling- παρέα στο αυτοκίνητο" με σκοπό να ενθαρρυνθούν όσοι έχουν αυτοκίνητο και περνούν από το σταθμό μετρό Κατεχάκη και όσοι περιμένουν στη στάση του λεωφορείου, προς και από την Πολυτεχνειούπολη να μοιράζονται τη μετακίνησή τους. Στο πλαίσιο της εφαρμογής, οι ενδιαφερόμενοι κρατούν την κάρτα τους και όσοι οδηγοί αυτοκινήτου περνούν από μπροστά, κατευθύνονται προς τον σταθμό μετρό Κατεχάκη και έχουν τοποθετήσει στο παρμπρίζ το σχετικό αυτοκόλλητο, μπορούν να τους εντοπίσουν και να τους παραλάβουν. Πάντως, το σύστημα συνεπιβατισμού που είχε δημιουργηθεί το 2013 στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας σταμάτησε -σύμφωνα με την κ. Λιακοπούλου- να λειτουργεί δύο μήνες μετά.

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν την αντίληψη της οδικής ασφάλειας;

Τους τρόπους και τους παράγοντες από τους οποίους επηρεάζεται η συμπεριφορά των φοιτητών του ΑΠΘ ώς προς την οδική ασφάλεια μελέτησε η Ολγα Λάζου, στο πλαίσιο της διπλωματικής της εργασίας στο διατμηματικό μεταπτυχιακό πρόγραμμα "Σχεδιασμός, οργάνωση, διαχείριση συστημάτων μεταφοράς".

Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε σε δείγμα 154 φοιτητών του ΑΠΘ, οι οποίοι συμπλήρωσαν τα ερωτηματολόγια διαδικτυακά, οι τρεις κυριότεροι παράγοντες που επηρεάζουν τον τρόπο αντίληψης της οδικής ασφάλειας είναι πρωτίστως η εκπαίδευση (η οποία σήμερα επικεντρώνεται μόνο στον χειρισμό του οχήματος, χωρίς να λαμβάνει επαρκώς υπόψη τον ανθρώπινο παράγοντα), δευτερευόντως η οδός/περιβάλλον και σε μικρότερο βαθμό το όχημα που διαθέτει ο κάθε φοιτητής.

Προσεκτικοί στην οδήγηση δηλώνουν οι φοιτητές

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Λάζου, από τις απαντήσεις των φοιτητών προέκυψε ακόμη ότι είναι γενικά προσεκτικοί στην οδήγηση: φορούν ζώνη ασφαλείας, φροντίζουν να μην καταναλώνουν αλκοόλ ή άλλες ουσίες όταν πρόκειται να οδηγήσουν και δεν χρησιμοποιούν το κινητό "στο τιμόνι". Επίσης, η έρευνα ανέδειξε ότι οι φοιτητές θα ήθελαν να αναλάβει το ΑΠΘ δράση για την περαιτέρω ευαισθητοποίησή τους σε θέματα οδικής ασφάλειας, μέσω της διοργάνωσης σεμιναρίων ή εκδηλώσεων.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Επιτροπής Βιώσιμης Κινητικότητας και Προσβασιμότητας του ΑΠΘ, Αριστοτέλης Νανιόπουλος, καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι οι προτάσεις που οι φοιτητές καταθέτουν στο ΑΠΘ στο πλαίσιο των εργασιών τους, είναι "καλές και εφαρμόσιμες" και ο ίδιος ελπίζει ότι θα βρουν τον δρόμο τους ώστε να εφαρμοστούν.

Πηγή: seleo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου